pondělí 2. dubna 2018

Romantická pohádka bez popelčina střevíčku

Milí čtenáři,

dnes Vám nabízím shrnutí velmi příjemného počtení a času stráveným nad knihou Cinder&Ella (Kelly Oram), která není jen nějakou povrchní lovestory připomínající příběh o Popelušce. Vlastně jsem tam reference nacházela jen stěží. Krásně jsem se u ní odreagovala, rozplívala a zasnila. :) 

Knihu jsem přečetla jedním dechem a překvapila mě její hloubka. Hlavní hrdinové jsou mladí teenageři, a přesto je jasné, že dospěli až moc rychle a až moc brzy. Potýkají se slávou, manipulací, psychickým vydíráním, předsudky vůči fyzickému vzhledu a jsou uvržení do filmového světa, kde prostě happy end najdete jen na plátnech kin. A nebo ne?

To vše v této knize najdeme na bezmála 370 stranách. Tak pokud nemáte na Velikonoce, co číst, vřele doporučuji a jelikož mám hravou náladu, sestavila jsem klíčová slova knihy podle abecedy, že to ale byla fuška. :)

A jako Auto má v knize dvojí význam, prvním je 
Bolest, protože se pojí s tragickou nehodou, ale zároveň hrdince připomene jejího kamaráda
Cindera.
Domov hrdinka 
Ella ztratila a zároveň nalezla v náručí 
Fiktivního 
Galantního 
Hollywoodského hrdiny, se kterým si 
Chatuje přes 
Internet.
Její nejlepší
Kamarád je zároveň její tajná
Láska a Lék na všechna trápení.
Milovat ho je pro ni záchranou v
Novém a trochu děsivém světě Nevlastní rodiny. 
Obsese Elly setkat se s ním, s tajemným internetovým
Přítelem tváří tvář, je tak trochu šok. 
Quasimodo, k tomu přirovnávali její jizvy. Ella si totiž uvědomuje, že k dokonalé kráse má daleko a to ji dost často svazuje.
Riskne to přesto a půjde si za tím, co chce?
Strach ze změny
Touha po někom, koho nemůže mít. Tíha toho, jak vypadá.
Uvolní v Elle psychické problémy a ještě
Více se uzavře do sebe. 
Xenofobie se u  ní více prohlubuje a jen její 
Zachránce to může napravit, pokud prokáže, že je jí hoden...

Hlavní hrdinka Ella si prošla doživotním trauma a ztratila více, než jen svůj kdysi perfektní vzhled. Má malé sebevědomí a plno věcí ji dokáže vystrašit. Po té, co přežila autonehodu, svět se jí smrskl na její malé sebevědomí a musí žít ve městě slávy a filmu a modelingu, kde se každý snaží o dokonalost.

Líbí se mi, že Ella je ukázána navenek jako nedokonalé malé ošklivé káčátko, které vede boj nejen proti okolnímu světu, ale také sama se sebou. Bojí se, že již zůstane navždy sama, že ji nikdo nebude milovat, a přitom si musí nutně uvědomit, že prvním krokem je, aby se milovala hlavně ona sama taková, jaká je. Její příběh se dotýká nejednoho tabu v branži slavných - myšlenkou může být poukázání na anorexii u modelek například, nebo nutnosti fyzického vzhledu, který doslova otevírá příležitosti.

Ella se setkává s nenávistí a krutostí. Přesto však hledá krásu uvnitř a chce dokázat, že i ve světě zkaženém penězi, ji dokáže najít.

",,Táhni k čertu." Hlas se mi zatřásl, avšak nezlomil se. ,,Tak v pekle jsi přišla k těm popáleninám? Proto tě čerti poslali zpátky? Jsi taková zrůda, že tě ani v pekle nechtějí?" Roztřásla jsem se. Zraněnou ruku jsem si položila na desku stolu, abych ji nesevřela v pěst a neublížila si. Jasonovi to neušlo, dál mě pobízel: ,,No tak, Ello, nech mě kouknout." Rychle jako blesk se po mně natáhl, zvedl mi ruku a vyhrnul rukáv. Moc silně nezatáhl. Zdravému člověku by neublížil, jenže já jsem svoji pravou paži ještě nedokázala pořádně používat. Nedokázala jsem ji úplně natáhnout. Když mi s ní Jason škubl, ucítila jsem, jak se mi kůže na lokti trhá."
(s. 96)


Cinder je Ellin úplný opak, sebevědomí mu nechybí, je trochu povrchní, trochu rozmazlený a všemi uctívaný hollywoodský idol, toužící po uznání svého otce. Víc rozdílní by si s Ellou už nemohli být, Cinder je manipulován a touží po svobodné vůli, přes to si k sobě s Ellou najdou cestu. Skrze všudypřítomný Internet. Ella je vášnivá blogerka a čtenářka a Cinder je její největší kritik.

Dalším námětem knihy by tedy mohla být otázka, zda prostá a čistá láska dokáže vytrvat, když se setká s tvrdou realitou. Ale na to, jestli tomu tak je, si budete muset příběh přečíst sami.:)


",,Kousek mého mrtvého srdce se probudil k životu. Jako bych se až teď poprvé od nehody skutečně nadechla. Ruce se mi třásly nedočkavostí, když jsem se přihlásila do chatu a čekala. V nitru mi vířily všemožné emoce - nervozita, nadšení, strach, radost..."
 (s.62)

Kniha je psaná z pohledu hrdiny, ale máme dva. Kapitoly jsou rozdělené na pohled Elly a pohled Cindera. Dovídáme se tak od obou více z jejich soukromého života a jsou nám prozrazeny jejich myšlenky. Líbí se mi, že v kapitolách najdeme také chatovou konverzaci těch dvou, která je tučně zvýrazněná. 

Autorka píše čtivě a velmi návykově. Hned ze začátku je čtenář uvržen doprostřed situace, která vše odstartuje. Která změní hrdince život navždycky. Navrhuji pro začátek připravit pár kapesníčků, já je tedy potřebovala a nebojím se to přiznat.


Kniha uběhne, ani nebudete vědět jak a ocitnete se na konci. V knize mám oblíbené pasáže, jako správný fanoušek fantastiky jsem se ráda skrze knihu podívala na FantasyCon, což je pro "geeky" a "nerdy" něco jako největší událost roku. Den, kdy se mohou setkat s herci a účastnit se panelů na různé téma, shánět podpisy a vyhrávat ceny za nejlepší masky. Pro naši hrdinku je to klíčová scéna.

Příběh má navíc krásný pohádkový závěr, který by i mohl být úplným koncem, ale pokud to ještě nevíte, je pokračování, které brzy vyjde i v češtině. Takže si budeme moci trochu více počíst o tom, jaké to je žít šťastně až na věky.

Knižní obal je moc krásný a rozhodně se mi líbí více, než originál. Zaujal mě na první pohled a právě kvůli té barevnosti jsem se rozhodla si knihu přečíst právě na Velikonoce. Připomnělo mi to jaro. :)

Pokračování příště...

Žádné komentáře: