neděle 11. března 2018

Nový úsvit, nová poušť. Sen o nové zemi povstává z písku, ohně a železa

Dívka oplývá neobyčejným talentem, dívka chce najít svůj vlastní osud, dívka prchá z rodného města, dívka nachází chlapce s podmanivýma očima a je ochotná pro něj riskovat, dívka se do chlapce zamiluje a následuje ho jako můra plamen. Dívku onen plamen sežehne, chlapec ji zraní a ona se cítí jako vyprahlá poušť, jako poušť v plamenech...




Že jste tento scénář viděli a četli již tolikrát? Že vás na tom nemůže nic překvapit? A co kdybych řekla, že ona dívka umí sestřelit plechovku i se zavázanýma očima? Co kdybyste se čtením tohoto příběhu znenadání ocitli v zemi, která jakoby zamrzla v čase divokého západu a má kouzlo Orientu? Nabudilo by to vaše smysly?

Možná, že děj se může zdát jako staré klišé, ale zázemí je neotřelé, odvážné, magické a v young adult fantasy knihách celkem ojedinělé. Už jen z tohoto důvodu se vyplatí Poušť v plamenech přečíst.

Autorka Alwyn Hamiltonová vytvořila tento svět plný horka, písku, ale také kouzel a magických bytostí, jako jsou džinové, búraqi (plamenní koně stvoření ze samotného písku). Do tohoto prostředí zasadila ústřední postavu z maloměstečka - Amání - a tajemného cizince Jina. 

Oba dva jsou štvanci. Amání se vzpírá osudu stát se bůh ví kolikátou ženou jejího strýce a Jin je zločincem na útěku. Když se ti dva střetnou, létají kulky a dobře mířené rány pěstí. Tak trochu se z toho vyklube učiněná katastrofa se sklony k výbuchu. 

Oba dva jsou najednou na útěku a pomalu se sbližují, snaží se získat důvěru toho druhého a u toho si povídají a vypráví si pohádky, které se předávají mezi pouštním lidem. Pohádky, které jsou legendami a na legendách přeci bývá něco pravdivého. 

Jak Amání zjišťuje, musí změnit svůj přirozený charakter utíkat, aby se zachránila a naopak zastavit se a bojovat. Dokáže to? Pokud ano, zachrání více než svůj život. 

"Já bych chtěl spoustu věcí, Bandito. Vypadnout z tý tvý zpropadený země, dát si studenou koupel, pořádný jídlo..." Jin se odmlčel a jen na okamžik bych byla odpřisáhla, že se jeho pohled stočil na mě. "Ale to, co potřebujeme, je přestat žvanit, jestli chceme dojít do Massilu, než umřeme žízní. Tak co na to říkáš, Bandito?" Napřáhl ke mě ruku. "Zůstaneme spolu?" Moje ruka do té jeho hezky pasovala."
(s. 116)

Již od začátku se dvě postavy z odlišných koutů světa setkají, oba jsou zahalení a představují pro sebe konkurenci. Přesto si pomohou. Řekla bych, že hlavní hnací proud je právě tato dvojice a jejich postupné poznávání za těch nejdivnějších podmínek. Amání se zdá jako magnet na katastrofy a Jin je zase ten, co je dokáže odvrátit. Tak proč by neměli ti dva spojit síly?

Autorka popisuje jejich příběh velice čtivě a dobrodružně. Celková dějová linie je obestřena tajemstvím, ke kterému se musíte prokousat. Akce je na každém rohu a to způsobuje čtivost. Nicméně se může zdát, že se ze začátku postavy motají trochu v kruhu. Amání něco pokazí, Jin ji z toho vyseká, ona uteče a zase něco pokazí a Jin ji zase z toho vyseká. Takže chvíli trvá, než se ti dva vydají na skutečnou cestu.

Hned v úvodu není žádné představování světa, ale čtenář se ocitá uprostřed nastalé situace. Příběh je psán z pohledu Amání a tedy víme jen to, co ví ona a vidíme to, co je jí interpretováno. Romantická linka u těchto knih nesmí chybět, a ač je to od začátku zřejmé, poznávání Amání a Jina je nenásilné a přirozeně roztomilé. Ty zvláštní okamžiky za desítky stránek, které vám vykouzlí přihlouplý úsměv na tváří, mám prostě nejraději. A když jsou ojedinělé, tak je to ještě lepší. Mám tak pár oblíbených pasáží v knize. které potěší na duši.


"Na okamžik ztuhl překvapením. Stiskl mi předloktí tak silně, až to zabolelo. A potom se jeho tělo vpilo do mého a přimáčkl mě ke stěně.
Byla jsem holka z pouště. Myslela jsem si, že horko znám.
Mýlila jsem se."
(s.106)

Kniha čítá skoro 290 stran a obálka je velice vkusná a efektivní a zaujala mě na první pohled. Ke knize jsem se dostala skrze projekt #zachranteserii. Jelikož nebylo jisté, jestli vyjdou další pokračování. První knihou měsíce března, kterou jsem pořídila, byl druhý díl - Zrádce trůnu, který sice vyšel v jiném vydání - přesto jistě bude stejně úspěšný, jako ten první. Navíc jsem brouzdala po netu a hledala i jiné originální obálky a zjistila jsem, že vyšly dvě. A třetí díl v originále vyjde již v květnu tohoto roku!



Líbí se mi oboje, i když ty ikoničtější verze mají více něco do sebe, zvlášť ta rudá.

Žádné komentáře: