úterý 27. února 2018

Ledová krev. Žár a chlad metafora logiky a vášně.



Oheň a led. Nepřátelé? Ale společně mohou tvořit nepřemožitelnou moc. Ale jak překročit most nenávisti obou živlů? Žár a mráz. Láska a nenávist. Ohnivá povaha a logické uvažování.  Protiklady, které spolu bojují od pradávna, ale zároveň se přitahují. Z toho příběhu vám bude vřít Rubyin oheň v žilách a běhat Arcusův mráz po zádech.


Ke knížce Ledová krev jsem se dostala zcela náhodou, jak jinak než v knihovně. Ale za poslední dobu jsem přečetla několik podobných knih s tematikou lásky, protikladných osobností a zimy. Nebyla jsem si jistá, jestli se mám pouštět do další young adult knížky, ale obálka se mi líbila a tak jsem dala na první dojem (a ještě, že tak ;)).

"Záleží pouze na síle," přitakal král. "Ostatní vlastnosti jsou jen na ozdobu."


Na počátku všeho stvořili Bohové dvě neobyčejné rasy - Mrazivé a Ohnivé. Dali válečníkům do rukou moc živlů. Jeden národ vládne chladu a ledu, proti nim stojí ohnivý tělem i duší.


Hlavní hrdinka Ruby vypráví příběh o nepochopení a utlačování své vlastní osoby. Žije v ledové zemi, uprostřed ničeho, obklopena chladem a bezmocí. Ona je vyvrhel společnosti. Je mladou krásnou dívkou, ale má ohnivý dar. Nikdo se to nesmí dozvědět jinak by ji čekala smrt. Její moc nezná hranice, ale ona ji bohužel neumí ovládat a její matka si ani nepřeje, aby svůj dar používala. Bojí se prozrazení. Nikdo z  nich netuší, jak blízko mu jsou.

"Nabídla jsem ruku ohni. Z krbu se vyrojily jiskry a usadily se mi na prstech, žár k žáru, třpytily se na mojí kůži jako diamanty. Volnou rukou jsem si přitáhla vědro tajícího sněhu a trochu si poposedla, připravená se uhasit, kdyby se jiskry rozhořely v příliš velký plamen."



Oheň je nezkrotný živel a tak je Ruby odhalena a odvlečena do ledového paláce. Její prudká povaha a odvaha začínají slábnout, oheň krotne a ona se postupně odevzdává svému osudu - smrti. Nakonec najde světlo na konci své beznaděje. Na pomoc jí přijdou ledoví muži. Ale může jim Ruby věřit? Ledový mistr jí pomáhá zkrotit  a rozvíjet její dar. Druhý muž je nepřístupný, skrytý pod kápí a neustále Ruby peskuje a hledá na ní nedostatky. Jmenuje se Arcus a skrývá více než se na první pohled zdá.

Proti sobě se staví dávní nepřátelé, protiklady a mocné živly. Kdo má větší šanci na úspěch? Spalující, neovladatelný a vášnivý oheň nebo mrazivý, logicky založený a bezcitný led? Vypadá to, že se musí vždy nutně jednat o nepřátelství na život a na smrt. Ale Ruby a Arcus překvapí všechny a hlavně sami sebe, když mezi nimi začne vznikat křehké pouto přátelství, které postupně přeroste v lásku.


"Líbíš se mi Ohnivko. Jsi statečná, silná a máš schopnosti, které mě upřímně udivují. Myslím, že dokážeš vyhrát jakýkoli zápas."



Začnou vyvstávat otázky, jestli může být Ruby lékem na dávnou kletbu a zachránit ledový trůn a jeho krále? Co myslíte?

Ledová krev se pro mě stala překvapení, ač jsem během četby měla několikrát pocit, že je to taková malá "vykrádačka" předchozích příběhů, i tak si získala moje srdce. V knize nenajdete nic nového nebo překvapivého, ale naprosto vás zaujme autorčin styl. Budete mít pocit, že čtete pohádku.

Ruby je vykreslena jako svérázná, nepolapitelná, vznětlivá a tvrdohlavá dívka. Přesně jako její živel - oheň. Příběh je psaný jako pohádka, ale nemyslete si, není pohádkou v pravém slova smyslu. Objevují se zde dobro a zlo, které spolu soupeří, ale jsou zde i pasáže s prvky napětí a bojovného charakteru. Autorka vytvořila svět, jež popsala nádherným jazykem bohatým na metafory a přirovnání. Ruby je sympaťačka s ironickým přístupem k životu a skvělým smyslem pro humor. Není sice rozenou bojovnicí, ale rozhodně se nejedná o zhýčkanou nanynku.

Svět Ledové krve je rozdělen krví - led utlačuje oheň a naopak. V příběhu není moc výjimečných prvků, ale je zde krásně nastíněna mytologie, báje a mýty. Popisy Bohů a vznik jednotlivých válečníků příslušící daným živlům dodává knize mystičnost. I přes snadno předvídatelný děj, jsem knihu četla se zatajeným dechem a nechávala si do morku kostí proniknout tajemnost příběhu, pozvolna se rozvíjející lásku a pocity prázdnoty, které zažívá Ruby, když si uvědomuje, že nikam nepatří.

"Slunce zapadlo, ale ohnivě oranžové pruhy se stále držely na nebi nad lesem. Běžela jsem ke stromům v naději, že silná vůně borovic a mokré hlíny mi zklidní mysl."

A poslední lákadlo k četbě. Pokud hledáte zábavné a zároveň lehké čtení pro temné večery a líbila se Vám Rudá královna nebo série Skleněný trůn, tak by vaší pozornosti neměla ujít ani Ledová krev.


Druhý díl série by se na pultech knihoven měl objevit 16. dubna 2018.

Žádné komentáře: