čtvrtek 10. listopadu 2016

Rozečteno! Nedočteno!

Čtecí krize, každý knihomol ji alespoň jednou zažije.

Řekla bych, že otrava knihami může vzniknout v závislosti na mnoha faktorech. Ta má krize zřejmě vznikla z přesycení. Prakticky od dubna, kdy jsem dala sbohem škole, jsem neustále četla. Mít najednou možnost číst to, co chci a navíc moci a mít na to čas? Způsobilo to tak trochu zkrat. Tehdy jsem se uzavřela do sebe a nedělala nic jiného, než četla. 

Narazila jsem v té době na sérii Mercedes Thompson od autorky Patricia Briggs, kdy mě příběh tak vtáhl do děje, že jsem byla schopná jednu knihu přečíst za den a půl. Série měla osm knih, teď už jich je devět, a k tomu dalších pět vedlejších knih. Takže jsem neustále četla. 

A jaké má přesycení příznaky? 
Především nedostatek času na cokoli jiného, než na čtení. Také se u mě projev syndrom bolavých a unavených očí projevující se rozmazáváním písmenek a později také bolestmi hlavy. 
Zdroj: google.com

Navíc jsem byla tak zabraná do příběhu, že jsem na jeho vývoj myslela snad i ve spánku. Jde ale o to, říct si, kdy už máte dost a uvědomit si tu chvíli, kdy už přes to nejede vlak. 

Zdroj: google.com
Stalo se mi, že jsem třeba byla tak nedočkavá, že jsem přeskakovala stránky příběhu. Nebo jsem si řekla, že jen nakouknu na konec knihy. Máte tendence některé dlouhé popisy přeskakovat. Řekla bych, že to vše je náznak buď přesycení kvantitou knih a nebo ignorace píle a času, který nad tím dílem autor strávil. Což se rovná nerespektování jeho osoby. 

Sama jsem začala mít hodně přepracovanou mysl z toho náhlého náporu různých příběhů a chtěla jsem jich číst tolik, že jsem se nakonec nemohla rozhodnout, který příběh mám číst a tak jsem nečetla pro jistotu nic. I to se může stát. 

Od té doby jsem sice o něco zpomalila, ale stále mám, co číst. Stále jsou nové knihy a jako správný knihomol a mamonář knih, je prostě chci mít všechny ve své moci. Zároveň k nim ale nechci být neuctivá. Proto jsem tedy vyzkoušela pár variant. 

Jak tedy najet na tu správnou čtecí vlnu?

Jak se znovu stát "normálním" člověkem-knihomolem, co nepřeskakuje z knihy na knihu, aniž by ji předtím nedočetl? Co dokáže žít v přítomnosti a kdo vnímá znovu tu kvalitu dobře napsaného příběhu a dává jí přednost před kvantitou?

Ta správná otázka je, zda jste schopni trochu zvolnit. Dát si knižní dietu či detox. Vynechejte třeba na týden čtení knih. Zamyslete se nad tím, co máte rozečtené, porovnejte knihovnu, obdivujte obaly, ale nečtěte. Dělejte místo toho jiné věci, které jste zanedbávali, především spánek. Zkuste si i ty knihy, které máte rozečtené, znovu zařadit do knihovny, aby na vás stále nemrkaly z nočního stolku a nevábily vás.

Pokud ani po týdnu nepůjde snadno se vrátit ke čtení, prodlužte svoji dietu. Zkuste si udělat seznam. Právě teď se nabízí, abychom si společně vytvořili Sváteční výzvu! Stanovte si knihy, které chcete přečíst do konce roku. A zvolte si optimální počet a různé žánry, nebo si je rozdělte podle jiného kritéria. Jako příklad uvádím svůj seznam. Hlavní je nečíst jeden a ten samý žánr.

Pamatujete si výrok z Harryho Pottera a Ohnivého poháru? "Kosti z otcova těla, darované nevědomky. Maso služebníka, darované dobrovolně. A krev nepřítele, uzmutá násilím. Pán zla znovu povstane." Trochu jsem se tím nechala inspirovat při své výzvě. :) 


Slova z cizojazyčné knihy, dávající význam jen málokdy

Na výběr mám ze tří knih v angličtině. A jelikož si zase tolik při překladech nefandím, zvolila jsem pro začátek tu nejtenčí. 

Nedávno jsem viděla novou adaptaci na knihu od Jeanne Ryan - Nerve. Film mě tak zaujal, že jsem si musela pořídit i knihu, i když jen jako e-book. 

Po prvních stranách, musím říct, že je to jeden z těch případů, kdy si film vypůjčil pouze námět. Už ze začátku poznávám různé odchylky a líbí se mi to proto ještě víc. Takže, kdo jste viděli film, nebojte se sáhnout i po knižní předloze. 

A o čem že to je?

O online hře zvané Nerve, kde se nový uživatel může přihlásit buď jako Watcher (pouze sleduje) nebo Player (hráč). Pokud jste hráč, ocitáte se sami v ulicích, kde se odehrávají reálné sázky na to, co vydržíte. Vee se stane právě takovou hráčkou, zpočátku plnění úkolů není tak těžké, ale postupně začínají situace eskalovat a Vee nakonec zjistí, že hraje o vlastní život. Do jaké míry by jste byli schopni zajít, kdyby někdo jiný řídil celý váš svět?

U cizojazyčných knížek mám problém udržet pozornost. Jakmile například začnu usínat, tak si nic z textu nepamatuji. A musím pak začít i několik stránek nazpět, než se mi znovu vybaví děj. Rozhodně nečtu se slovníkem v ruce. Neznám každé slovo, ale většinou se dá smysl věty odhadnout. 

Série nedočtená nevědomky

Jako druhé si dávám v sázku dočíst sérii Skleněný trůn. Čtvrtý díl vychází už tento měsíc, takže jakmile si pro něj poběžím do knihkupectví, otevírám znovu první díl a čtu v kuse až do posledního. Nu co, fandím si, že to vše stihnu do konce tohoto roku.





Fantasy příběh adaptovaný na hru

Assassin´s Creed je série psaná podle herní předlohy. Zvolila jsem si ji, protože takovéto série se vymykají mému obvyklému výběru četby. Bude to doufám změna. Jako další takovou mám ještě Zaklínače. Ale jelikož má mít v prosinci premiéru film Assassin´s Creed, zvolila jsem právě tyto knihy. Knihy a film spolu vůbec nesouvisí, stejně tak knihy a hra na sebe nenavazují. Ale zaujalo mě prostředí renesanční Itálie. A po té, co jsem nakoukla na první strany, zaujal mě i způsob psaní. Takže tomu dávám šanci!


Dílo, na které lehá prach už delší čas


Jsou to už dva roky, co se dívám na knihu Fantom Opery od Gastona Lerouxe. Tajemná obálka na mě vždy z police knihovny mrká a láká. Navíc miluju film s Gerardem Butlerem a celkový romantický příběh s příměsí tajemna a posedlosti je velmi přitažlivým námětem.  

Rozhodně ke čtení tohoto příběhu bude zapotřebí navození té správné atmosféry. Myslím si, že čtenář prostě potřebuje mít náladu na trochu toho mystéria. 


Kniha naposledy koupená

Mrazivý oheň od Amandy Hockingové jsem koupila jako poslední. Je to nejčerstvější přírůstek do mé knihovny. Hodí se tedy, aby byla součástí výzvy. 

Čtenářovi se tímto příběhem otevírá znovu svět Trollů, kteří vypadají podobně jako lidé, akorát jim kůže mění příležitostně barvu, mají všichni tmavé oči a vlasy a jsou přirozeně krásní. Ano, to je opravdu jeden z faktorů jejich charakteristiky. Bryn je však jiná. Je z nečisté krve a vyjímá se nejen svým vzhledem. Osud ji uvrhl mezi dva muže. Jeden ji mate a usiluje o její život, ona jej z celého srdce nenávidí a druhý je její velitel a musí s ním jednat s respektem...Oba ale významně zasahují jak do jejího profesního tak také osobního života a její loajalita království bude testována.


V neposlední řadě jsem vybrala knihu, kterou jsem vyhrála. Je jí Divoká Labuť a jiné příběhy od Michaela Cunninghama. Soutěž vytvořil blog nasknizni-svet.blogspot.cz a tímto blogerům děkuji. Tuto položku jsem také díky tomu nazvala:

Strany v knižní vazbě darované dobrovolně




A knihomol znovu povstane!

Žádné komentáře: